*Artykuł dotyczy zbierania użytkowników w narzędziach Google Adwords i Google Analytics, ale może być również świetną inspiracją do ich zbierania na potrzeby innych narzędzi do reklamy kontekstowej.

Listy użytkowników na potrzeby reklamy przypominającej powinniśmy zacząć zbierać jak tylko otrzymamy dostęp do kont.

Wynika to z tego, że użytkownicy do list remarketingowych są zbierani  na koncie Google Analytics dopiero momentu, kiedy je uruchomimy. Nie da się stworzyć takich list na podstawie danych historycznych zwykłego konta. Żadne konto nie zbiera ich też domyślnie.

Niestety jest to niewygodne dla osób konfigurujących kampania reklamowe, ponieważ muszą myśleć o swoich danych z dużym wyprzedzeniem, nieraz jeszcze zanim przygotują strategię reklamową, wybiorą grupę docelową i zaplanują kampanię.

Wszystkie etapy uruchomienia reklamy przypominającej w Google:

  1. Założenie konta Google Analytics i dodanie kod śledzenia na stronie www
  2. Włączenie funkcji zbierania list remarketingowych („Widok” -> „Ustawienia”)
  3. Połączenie konta Google Analytics z kontem Google Adwords
  4. Wejście do zakładki „Administracja” -> „Odbiorcy”. Utworzenie listy lub list, do których będą się zbierali użytkownicy (wg konkretnych kryteriów, które uznamy za ważne)
  5. Kiedy zbierze się minimum 100 użytkowników w danej grupie – z pomocą konta Adwords możemy zacząć wyświetlać reklamę.

 

Ten narzucony nam plan działań powoduje, że tak naprawdę powinniśmy zacząć zbierać użytkowników odwiedzających naszą stronę JAK NAJSZYBCIEJ. W przeciwnym razie nie będziemy mogli z nich skorzystać NA CZAS.

Oczywiście po jakimś czasie korzystania z konta i obserwowania tego, co dzieje się na danej stronie możemy zweryfikować naszą listę i ją wzbogacić. Warto jednak mieć w zanadrzu jakiś PLAN STARTOWY.

PLAN STARTOWY – Użytkownicy, których warto zbierać na prawie każdym koncie

Pracując  przy kampaniach przypominających dla różnych branż udało mi się wyznaczyć kilka uniwersalnych list. Oto użytkownicy, których „zbieram” od dnia, w którym po raz pierwszy zalogowałam się do czyjegoś konta Google Analytics.

Okresy przechowywania danych

Każdą grupę użytkowników zbieram dla określonych okresów:

  • ostatnie 30 dni,
    (aby mieć w zanadrzu tych, którzy dopiero co interesowali się usługą/produktem – okres ten można różnicować zależnie od tego jakie jest okno konwersji)
  • ostatnie 90 dni,
  • ostatnie 500 dni
    (aby mieć w zanadrzu tych, którzy interesowali się usługą w poprzednim sezonie)

Typy przechowywanych list użytkowników

  • Wszyscy
  • Dokonali zakupu / innego działania, które określiliśmy jako konwersję
    (użytkownik, który już raz u nas kupił z większym prawdopodobieństwem kupi ponownie, jeżeli charakter produktu mu to umożliwia, czyli np nie jest to usługa, którą wykonujemy raz w życiu, np. test na ojcostwo.
    Użytkowników, którzy dokonali zakupu warto zbierać również dlatego, że adwords umożliwia wykluczenie konkretnych grup, możemy więc kierować reklamę np do kobiet, które były na naszej stronie z wykluczeniem tych osób, które zakupu dokonały)
  • Nie dokonali zakupu / innego działania, które określiliśmy jako konwersję
  • Powracający
    (byli na stronie więcej niż raz, oznacza to, że zaczynają być użytkownikami lojalnymi)
  • Byli na stronie tylko raz
    (do ewentualnych wykluczeń w kampaniach)
    (trzeba uważać na okres zbieranych danych! jeżeli użytkownik był na stronie 40 dni temu, a następnie 20 dni temu i już nie wrócił, a my zbieramy – dajmy na to – użytkowników z ostatnich 30 dni – Google potraktuje taką osobę, jako osobę, która była tylko raz, a przecież to nieprawda. Moim zdaniem powinniśmy więc zbierać tych akurat użytkowników z jak najdłuższych okresów.)
  • Odbyli 8 sesji w ramach wizyty
  • Odbyli 3 sesje w ramach wizyty
  • Przeglądali ofertę konkretnego działu
    (w przypadku stron, na których mamy wiele branż i wiele kategorii produktu, ważne może być rozdzielenie użytkowników ze względu na to co oglądali, jeżeli na tej podstawie da się określić realny horyzont zainteresowań danego użytkownika)
  • Kobiety lub mężczyźni
    (jeżeli mamy pomysł na promowanie produktu w sposób bardziej atrakcyjny dla kobiet lub mężczyzn)
  • Korzystali z urządzenia mobilnego/telefonu
  • Korzystali z komputerów
  • Odwiedzili zakładkę „cennik”
  • Odwiedzili zakładkę „Oferta”
  • Odwiedzili zakładkę „Koszyk”
  • Odwiedzili zakładkę „kontakt”
  • Subskrybują lub odwiedzają bloga
  • Odwiedzają serwisy społecznościowe

 

Jeżeli więc nie macie pomysłu na zbieranie list odbiorców reklam – nie przejmujcie się! Rozpocznijcie od implementacji listy podstawowej.  Pomysły przyjdą same jeżeli mądrze i uważnie będziecie prowadzili kampanię i analizę sprzedaży.

Leave a comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *